Counter-Strike ja totuus sodasta

Köyntteri on yksi maailman suosituimmista peleistä, ja se on ollut aina erittäin suosittu ajanviete myös Venäjällä. Kun Ukrainassa alkaneen sodan jälkeen Venäjä on estänyt kansalaisiltaan pääsyn useille länsimaisille sivustoille ja sosiaaliseen mediaan, syntyi idea uuteen Counter-Strike -karttaan, jonka avulla ujutetaan todellisia sotauutisia ja tietoa sodan tapahtumista Venäläisille. (Lähde: Helsingin Sanomat)

Four-Byte Burger

Stuart Brown esittelee pikselitaideteoksen, joka on hänen suosikkinsa – Jack Haegerin tekemän kuvan hampurilaisesta ja disketistä vuodelta 1985. Jack oli Commodoren taiteellinen johtaja ja tuotti paljon digitaalista taidetta laitteen alkuaikoina. Varhaisissa piirto-ohjelmissa ei ollut aina tallennusominaisuutta, joten luoduista taideteoksista täytyi ottaa monitorin ruudulta kuvakaappaus lehtiin tai oppaisiin painettavaksi, ja alkuperäiset teokset katosivat. Stuart luo kärsivällisesti ”neljän tavun purilaisen” digitaalisesti uudelleen vanhassa ulkoasussaan ja siirtää sen vanhan Amiga 2000:n ruudulle.

Retro: ATI ja Quake 3 -optimointi

Ja tähän väliin ”kiviäkin kiinnostaa” -tasoinen julkaisu. Entinen näytönohjainvalmistaja ATI teki aikanaan ajureihinsa keskustelua herättäneitä optimointeja ja uhrasi tarkoituksella kuvanlaadun Quake III -pelissä saadakseen paremmat tulokset kyseisellä pelillä tehdyissä suorituskykytesteissä. Kun testaaja korvasi pelin käynnistystiedostosta jokaisen ”quake” -termin ”quack” -sanalla, Quake kolmosen tekstuurit olivat heti parempilaatuisia ja testipenkissä olleen Radeon 8500 -kortin suorituskyky huononi heti. Oikeanlaista optimointia vai silkkaa huijaamista, kysyttiin aikanaan. (Lähde: Tech Report – Archive / FiringSquad – Archive)

Verkkoselaimen digitaalinen sormenjälki

Jokaisen verkonkäyttäjän tulisi olla tietoinen, että kun lataat verkkosivun, lähetät automaattisesti joitain tietoja selaimestasi vierailemallesi verkkosivustolle, sekä kaikkiin sivustolle upotettuihin seurantaohjelmiin (myös mainospalvelimet). ”Selaimen sormenjälki” on menetelmä, jolla seurataan käyttäjää verkkoselaimen määritys- ja asetustietojen perusteella.

IP-osoitteiden ja evästeiden lisäksi (tai sijasta) käyttäjän laitteesta voidaan tunnistaa vaikkapa järjestelmäfontit, käyttäjäagentti, valittu kieli, asennetut lisäosat ja paljon muuta. Kerätyn tiedon perusteella luodaan henkilölle yksilöllinen profiili, joka on sidottu selaimeen liittyviin ominaisuuksiin, eikä esimerkiksi tiettyyn seurantaevästeeseen (jotka voivat olla joillakin estettynä muutenkin). Näin käyttäjä voidaan määrittää yksilöllisellä tunnisteella ja sivustokäyttäytyminen linkittää tiettyyn henkilöön, sormenjäljen ollessa melko tarkka.

Electronic Frontier Foundationin ylläpitämällä työkalulla voi kokeilla, millainen sormenjälki selaimestasi verkkosivustoille jää. Sen avulla voi nähdä yleiskatsauksen selaimen tunnistettavimmista ominaisuuksista. (Lähde: EFF)

Neal.funin omituisuudet

Pelejä, visualisointeja, interaktiivisia ja omituisia juttuja. Luovasti. Niistä on kehittäjä Neal Agarwalin sivu tehty. Hän panostaa sivujensa mukaan ”hauskojen digitaalisten kokemusten luomiseen” ja onnistuu siinä. (Lähde: Neal.fun)

Päivitys: Agarwal on julkaissut sivuillaan uuden The Password Gamen, jossa pelaajan tulee keksiä salasana alati muuttuvien ja vaikeutuvien vaatimusten mukaan. Suursuosion saaneesta pelistä on uutisoinut muun muassa Polygon.